Pædagogisk læreplan

Pædagogiske læreplan

Den pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde i dagtilbud. Den pædagogiske læreplan beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde.

Nedenfor eksempler på, hvordan vi arbejder med børnenes alsidige personlige udvikling

• I forbindelse med måltidet og eventuelle aktiviteter ved bordet opfordrer vi børnene til selv at kravle

op på deres stol, hælde mælk op i koppen samt tage glas og tallerken med på rullebordet, når måltidet er færdigt.

• I garderoben opfordres børnene til selv at finde deres overtøj/sko/støvler på deres rum og børnene

støttes og guides til at få det på.

• Når børnene skal puttes til lur, opfordres børnene til, på en stige, at kravle op i deres barnevogn/krybbe og nogle af børnene vil også gerne selv spænde selen.

• Ved bleskift anvender vi også en stige således at børnene selv kan kravle op på puslebordet.

• Vi guider og støtter barnet i at tackle uenigheder med andre børn omkring eksempelvis legetøj. Det kan være svært, hvis barnet ikke har et sprog, men det er her personalet hjælper med at sætte ord på, hvad der er sket, forklarer resultatet (eventuelt at barnet må give legetøjet tilbage) og sætter ord på barnets følelser.

• Vi skal skabe rum for at barnet tør udtrykke sine følelser og får lov at mærke sig selv. At barnet får succesoplevelser med at dets følelser er okay at have, samt hvordan de kan håndteres. Vi sætter ord på ”Du faldt”, ”Jeg kan se du blev ked af det”, således barnet bliver bekræftet i, at vi har set det.

• Vi arbejder med en primærpædagog, hvilket betyder at, når barnet får tildelt plads i vuggestuen også får tildelt en primærpædagog. Denne person vil tage imod børn og forældre og sørge for tryghed og nærvær i den første tid. Desuden er primærpædagogen tovholder i forhold til samtaler i forbindelse med barnets trivsel og udvikling.

Nedenfor eksempler på, hvordan vi arbejder med børnenes sociale udvikling

• Vi bestræber os på, at vi igennem dagen, er delt op i mindre grupper. Dette giver en unik mulighed for at arbejde specifikt med f.eks. sociale kompetencer igennem en specifik aktivitet.

• Vi opmuntrer børnene til at hjælpe hinanden i f.eks. garderoben. De kan hjælpe med at finde hinandens sko/overtøj.

• Når vi går tur, opfordrer vi børnene til at holde hinanden i hånden således de får en fornemmelse at vi er sammen om at gå tur.

• I løbet af hele dagen, har vi et stort fokus på at benævne børnene overfor hinanden således vi støtter dem i den sociale opmærksomhed. Dette kan f.eks. ske når et barn kommer hen og gerne vil være med i en leg eller når et barn kommer ind ad døren om morgen ”Se nu kommer ”Johanne”.

• Når vi spiser eftermiddagsmad laver den voksne løbende tallerkner til alle børnene og nogle af børnene er opmærksomme på, hvilke børn, der stadig sover.
  • Turtagning er en stor del af den sociale udvikling og kommer til udtryk på forskellige måder igennem hele dagen. Personalet hjælper barnet med at sætte ord på det at vente på tur eks. ”Nu putter jeg lige Anton og bagefter er det din tur”, ”Jeg kan godt se at du gerne vil have bilen, men vi må lige vente til at Anna er færdig med den”, ”Nu vasker Anne lige hænder og bagefter er det din tur”, ”Nu får du lige en tallerken og bagefter er det Carina, der får en tallerken”.

Nedenfor eksempler på, hvordan vi arbejder med krop, sanser og bevægelse

• De fleste børn viser glæde ved at være på legepladsen. De veksler mellem de forskellige aktiviteter, hvor de løber, kører på scootere/cykler, rutcher, gynger, leger i sandkassen, går på opdagelse i buskene osv. De bliver udfordret og får støtte, opbakning og guidning fra personalet. Terrænet er mere ujævnt udenfor, som gør, at de bliver udfordret på balancen og kroppens styrke. Der er mulighed for en mere stille aktivitet i sandkassen, hvor de forskellige sanser er i spil.

• Samtidig bidrager uderummet til fællesskabsfølelse f.eks. når et barn går op til ruchebanen med et personale, kommer der hurtigt flere børn til. De er flere om at køre sammen på scootere, lege i sandkassen, gå på opdagelse i buskene osv.

• I vores institution har vi også et stort alrum, som giver mange muligheder for forskellige former for bevægelse. Vi har i alrummet ribber, balancebænke, store bolde, hulahopringe, stor madras osv.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• Det fælles pædagogiske grundlag
  • Beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • Pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.​​​​​​