Barnets søvn

Fakta om børns søvn

Uddrag fra Aalborg Kommunes forældrefolder om børns søvn

• God søvn er en forudsætning for, at barnet kan fungere optimalt.
  • Faste rutiner igennem dagen og i forbindelse med putning giver tryghed og hjælper barnet til at falde i søvn.
  • Søvnen påvirker barnets fysiske, følelsesmæssige, indlæringsmæssige og sociale udvikling.
  • Når barnet trives, er det ikke afgørende, hvor mange timer i døgnet barnet sover.
  • God søvn om dagen gør det lettere for barnet at falde i søvn og sove om natten.
  • Når barnet sover, deles søvnen i forskellige rytmer og veksler mellem drømmesøvn og dyb søvn. Kroppen hviler, mens hjernen arbejder.
  • Alle børn vågner i løbet af natten, nogle har brug for hjælp til at falde i søvn igen.
  • Hvis et barn dagligt vækkes af sin middagssøvn, stresses barnet, og det kan derfor have svært ved at falde i søvn om aftenen. En afbrudt lur kan desuden nemt øge antallet af natlige opvågninger.