Mad og måltider

Sund mad giver glade børn

Børnene spiser mindst halvdelen af deres måltider her i vuggestuen, derfor tilbydes de en sund, sæsonbetonet varieret kost, så de får de næringsstoffer der er mest hensigtsmæssige for at børnene kan udvikle sig bedst muligt.

I vuggestuen har vi vores egen kok, som hver dag laver lækker varieret mad til vores børn. Vores kok er opdateret med den nyeste viden om sund kost og følger sundhedsstyrelsens anbefalinger. Kosten er ernæringsmæssigt tillavet på en sådan måde, at det sikres, at børnenes energibehov dækkes i det tidsrum de er i vuggestuen.

Der forsøges i bredest mulige omfang at blive indkøbt råvarer af økologisk og bæredygtig oprindelse. Mere end 60 % af råvarerne er økologiske, hvilket har sikret Vuggestuen Ribevej det økologiske spisemærke i sølv.

Vi lægger stor vægt på at undgå konserveringsmidler, farvestoffer m.m. Desuden holdes indtaget af sukker nede på et minimumsniveau. Børnene tilbydes velsmagende mad som ser indbydende ud, og får kendskab til et bredt udvalg af levnedsmiddelgrupper og sammensætninger.

Kosten i Vuggestuen tager udgangspunkt i dansk kulturtradition, og vi tilbereder specialkost/diætkost, hvis der findes lægelig begrundelse herfor. Desuden laves der specialkost hvis der er religiøs hensyntagen.

Måltider skaber gode børnefællesskaber

Måltiderne har flere gode egenskaber. Måltiderne skaber gode rammer, til at børnene kan udvikle deres spisevaner og indgå i et socialt fællesskab med andre børn. Til måltiderne deler vi børnene ind i mindre grupper, for at skabe en tryg og nærværende stemning omkring bordet, hvor der gives mulighed for at tale om stort og småt og tage hensyn til hinanden. Ved måltiderne lærer børnene også, når de er parate til det, at øse mad på tallerken og bruge kniv og gaffel.

Ugentlig madplan

Madplanen tager udgangspunkt i anbefalinger, vejlednings- og retningslinjer fra Fødevarestyrelsens publikationer; ”Mad til spædbørn & småbørn – fra skemad til familiemad, 2009” samt ”Ernæring til spædbørn og småbørn, 2016”.

I vuggestuen serveres der morgenmad, formiddagsmåltid, frokost samt et eftermiddagsmåltid.

Fødselsdag

Når barnet har fødselsdag serverer vi frugtmand i forbindelse med formiddagsmad.

Afslutning

Når barnet stopper i vuggestuen, serverer vi smoothie i forbindelse med formiddagsmaden.